Sabtu, 2 Mei 2009

Ujian Yang Tidak Berfasal


Kejadian curi yang berlaku sehari dua ini agak gege kecoh juga diperkatakan. Tangan ku terasa gatal-gatal pulak untuk membekaskan sesuatu tentang hal ini.

Walaupun naluri ku agak malas sebenarnya…

X per, kita bercerita sambil2 santai je.

Apa…?

Kes curi,
Kes pertama….kecurian, atau kita namakan kes pecah rumah pun boleh gak, kerana pencuri masuk rumah melalui jendela bahagian dapur rumah. Berlaku kepada kawan kita di Seberbay. Dua tiga orang gak sesame ahli bait yang menjadi mangsa. Barangan yang hilang pulak ialah sebuah Komputer bimbit, sebuah Kameral digital dan dompet duit.

Dua tiga hari sebelum tu mangsa dah menjadi mangsa kali yang pertama..yang hilang tika tu handset. Maka, dua kalilah jadi mangsa kecurian. Besar ujian untuk beliau..moga mangsa tabah inAllah ada hikmah agung disebaliknya.

Anggaran jumlah kesemua yang hilang katanya empat ribu lebih jugak….

Kes kedua…..berlaku sekitar dua bulan lebih awal daripada kes yang pertama tadi.
Ku nyatakan sekali di sini, kerana rasanya ada persamaan ckit2 dengan kes yang pertama tadi.

Barangan yang hilang ialah sebuah komputer bimbit gak, tapi yang ni mungkin lebih menyayatkan rasanya, kerana saudara kita yang menjadi mangsa tu baru sampai sehari kat Mesir ni, sekembalinya bercuti dari Malaysia bersama dengan sebuah Laptop yang baru dibeli..Zalim betul pencuri ni.

Masuk rumah tanpa disedari, tapi boleh disyaki…mangsa cenderung mengatakan Arab yang masuk mengambiknya.

Kes yang ketiga lak….belum hilang lagi, rumah dimasuki Arab..tapi hal penceritaanya percubaan untuk dicuri jugak. Nasib baik sedikit awal ahli bait menyedarinya.

Ha, yang ni berlaku kepada saudari pelajar perubatan thn satu, walaupun x sempat ambik tp telah membakar darah kejantanan ku..Huh, nasib baik2. hehe.

Kes yang keempat….curi jugak..
panas2 lg daku dikhabari tentang nya. Dompet dicuri pencuri yang tidak diketahui juga siapakah gerangannya. Sama dengan kes2 yang diatas, hilang dekat umah.dan khabarnya lesap ratusan L.E juga.

Mengapa?

Mengapa kita yang menjadi mangsa?

Adakah kita dijadikan mangsa kerana kita dilihat oleh pencuri sebagai warga yang kaya?

Adakah kerana security kita yang memang lemah, mudah dilolosi pencuri?

Adakah kerana sikap kita yang lembut dan dilihat lemah, sesuai pada hemat pencuri untuk dijadikan sebagai mangsa?

Bagaimana tindakan kita semua?

Sarananku..

1. Mustahak untuk kita menyembunyikan kekayaan dan kemewahan yang dimiliki dari pandangan mata awam.

2. Jangan bermudah2 membenarkan Arab memasuki rumah kita, apatah lagi menggatal ajak masuk rumah kalau tidak terlebih awal diusul pereksa. Abang2 lama kata Arab yg biasa2 ni jangan mudah dipercaya.

3. Tegas jangan terlalu berlembut. Sebab itu kaedah muamalat dengan mereka. Jangan mudah kita meng'aiwah' kalam mereka. Bila didesak dengan masyi, masyi? oleh mereka. Maka kita pun masyi jugaklah. Padahal x faham apa yang dimasyikan, tahu2 dah kena dua tiga ratus kat depa…sengeh sajo lah kito.

4. Mengambil langkah beringat dan waspada, terutama kepada kekawan yg duduk di Seberbay. Tengok edaran pekeliling daripada persatuan yang telah dipekelilingkan.

Pedoman buat diri, mangsa curi dan semua pembaca.


Kes2 yg seumpama tadi adalah ujian kepada kita. Ulama menyebut ujian ni berlaku dlm beberapa keadaan:

1.Ujian manusia kepada manusia. Contoh peperiksaan, perlawanan, pertandingan dan yang seangkatan dengan nya. Diuji untuk mengetahui siapa menang dan siapa kalah. Siapa kuat dan siapa lemah

2. Ujian daripada Allah s.w.t terhadap hamba2Nya. Samada untuk membalas dan menghina mangsa atau untuk diangkat darjat dan memuliakan mangsa.

Membalas manusia yang melakukan maksiat kepada Allah s.w.t. Namun jika mendapat balasan Allah s.w.t di bumi ni menjadi kifarah pula kepada dosa2 mereka.

Manakala ujian Allah s.w.t untuk memuliakan atau mengangkat darjat pula. Sebagaimana Allah s.w.t menguji para hambanya dari kalangan Nabi, Sahabat, Syuhadah dan para Solihin.

Semoga kita semua dari kalangan hamba2 yang berjaya bila diuji oleh tuhan kita. Jika tidak, sedari awal2 lg kita minta jauh denganNya.

0 ulasan: