26 Mac 2009 mencatatkan satu lagi sejarah penting buat PMRAM dan seluruh ahlinya kerana telah berjaya melaksanakan Muktamar Sanawi kali ke 76. Muktamar Sanawi atau Ijtima’ Umumi satu nama yang cuba dipopularkan kembali kepada seluruh ahli merupakan simbol dan bukti penting betapa nilai keutuhan kesatuan yang telah berjaya di bina oleh PMRAM.

As syahid Imam Hassan al Banna pernah meyebutkan bahawa “Saya sentiasa berharap supaya kita sentiasa bekerja dan tidak perlu bercakap. Kita serahkan tindakan kita sahaja sebagai juru cakap yang menceritakan siapakah Ikhwan dan apakah strategi Ikhwan. Namun saudara mahukan program seperti ini. Tidak salah program seumpama ini untuk kita bentangkan segala program kita. Kita semak segala tindakan kita yang telah lalu.Kita kemaskan setiap fasa perjalanan kita” Ucapan Dasar beliau di Muktamar kali kelima Ikhwan Muslimun.

Nilai 1

Syabas diucapkan kepada pihak kepimpinan PMRAM kerana masih konsisten dengan konsep muhasabah dan musyawarah, mudah-mudahan dengan pengamalan sunnah yang mula dirintis oleh Nabi Muhammad S.A.W ini akan membawa rahmat dan berkat yang berterusan kepada perjuangan PMRAM di bumi Anbiya ini. Tersurat di dalam Sunnah Nabawi bahawa Nabi Muhammad S.A.W merupakan insan yang paling acap bermusyawarah dengan para Sahabat Baginda sebelum memutuskan satu-satu ketetapan.

Nilai 2

Ruang dan peluang yang diberikan kepada ahli pada Muktamar Sanawi untuk bertanya, melontarkan pandangan, berbahas, bahkan untuk mengkritik merupakan bukti ketelusan dan keterbukaan PMRAM. Malahan ianya dilihat sangat positif kepada pembangunan PMRAM itu sendiri melalui proses chek and ballence timbang tara diantara ahli dengan kepimpinan. Sayyidina Abu Bakar R.A berucap ketika mana beliau ditabal menjadi khalifah وان أخطأت فقوموني اذا أحسنت فأعينوني
Sekiranya aku benar maka maka bantulah diriku, sekiranya aku melakukan kesilapan maka tegurlah kesilapanku

Nilai 3

Kehadiran melebihi 700 orang yang berjaya dikumpulkan melalui penyertaan setiap DPM dan BKAN merupakan catatan rekod buat PMRAM. Ijtima’ Umumi yang berjaya mengumpul jumlah ahli yang seramai itu, berpaksikan kepada komitmen yang sama sepastinya akan menggamit signifikan Ukhuwah Islamiyah . Perkumpulan yang menjadi ruang untuk saling bertemu mata dan bertegur sapa sudah pasti akan memugar rasa mahabbah dan solidariti dikalangan ahli. PMRAM dan seluruh ahlinya bagaikan mendapat satu ‘tonik’ baru dengan berijtima’. Bersatu kita teguh bercerai kita roboh.

Nilai 4

Ijtima’ Umumi pada kali ini telah menerima empat usul yang telah diputuskan secara bersama. Tiga daripadanya diterima sebulat suara dan satu lagi melalui proses pengundian. Keempat-empat resolusi usul tersebut perlu digagaskan bersama disepanjang pentadbiran PMRAM pada tahun ini. Tidak wajar jika bebanan usul tersebut hanya dipundakkan ke atas bahu kepimpinan semata. Ironisnya, inilah sebenarnya nilai yang hendak diterapkan dalam kehidupan berjemaah iaitu wehdatul fikr wehdatu amal. Kunci keampuhan umat Islam yang pasti tidak mampu lagi diganggu-gugat oleh musuh-musuh Islam.

Sejarah telah membuktikan bahawa PMRAM merupakan sebuah kilang yang mampu mengeluarkan figura-figura yang tegar berjuang untuk Islam. Hal inilah yang menyebabkan musuh-musuh PMRAM sentiasa menyimpan hasad malahan ada yang bersikap biadap mengusulkan agar PMRAM diharamkan.

Mudah-mudahan Ijtima’ Umumi menjadi asbab kepada PMRAM untuk terus menjadi sebuah pertubahan yang terpandu melalui panduan Ilahi.

Hidup PMRAM

0 ulasan: