Muhasabah Separuh Penggal telah berjaya dilaksanakan. Namun agenda perjuangan di atas platform persatuan masih banyak yang gagal dilaksanakan. Pada majlis tersebut, ahli telah memainkan perananya sebagai cerminan kepada kepimpinan DPMT. Beberapa kelemahan yang mungkin kurang disedari oleh kepimpinan telah didedahkan oleh ahli. Ada signal amaran yang telah dipasang oleh ahli dan perlu diambil perhatian segera oleh pihak AJKT.

Secara umumnya, Muhasabah Separuh Penggal telah berjaya merialisasikan matlamat perlaksanaanya. Dilaksanakan atas tujuan untuk saling bermuhasabah. Pada malam itu muhasabah tidak hanya berlaku di sebelah pihak sahaja, daripada ahli kepada pimpinan. Bahkan, ada daripada kalangan ahli yang turut memuhasabah ahli yang lain. Mudah-mudahan ianya akan memomentumkan rasa sedar dan mahu berubah baik di pihak kepimpinan mahupun ahli.

Ada banyak isu yang telah ditimbulkan. Namun, perihal ziarah AJKT ke rumah ahli mungkin antara yang paling popular kerana dilihat telah berjaya membangkitkan responbiliti ahli. Ada Mahasiswa senior bangkit menyatakan bahawa kepimpinan DPMT dua tiga tahun kebelakangan ini agak kurang melaksanakan tugas ziarah ke rumah ahli, jika hendak dibandingkan dengan kepimpinan di zaman awal kedatangan beliau ke Mesir suatu ketika dahulu. Namun bangkit pula Mahasiswa tahun satu, berhujjah mengatakan ahli di Tanta yang seramai lima ratus orang dengan bilangan rumahnya hampir mencecah seratus empat puluh buah rumah, sudah tentu tidak menang tangan untuk dilaksanakan oleh pihak AJKT.


Di akhir sesi saya telah diberi peluang oleh pengerusi DPMT untuk membuat beberapa ulasan. Sekali lagi saya cuba menarik perhatian public terhadap isu ini. Di spage ini, saya akan singkap kembali beberapa poin yang telah saya sebutkan pada malam itu, dengan penambahan huraian.

AJKT harus berlapang dada menerima teguran tersebut kerana itu hakikat kelemahan yang berlaku dan berhajat kepada perubahan. Pada saya, ahli yang ramai dan rumah yang banyak bukanlah alasan yang konkrit untuk menafikan AJKT sampai ke rumah ahli. Mekanisma perlaksanaannya boleh difikir untuk mengatasi masalah tersebut. Setidak-tidaknya sekali untuk satu sesi.

Dikesempatan itu, saya mengambil peluang mengajak sidang hadirin supaya sama-sama memandang isu ini dengan pendangan yang lebih neutral dengan membuang persepsi isu ini adalah isu diantara ahli dengan pimpinan. Sebaliknya, cuba melihat bahawa isu ‘ziarah’ adalah isu kita, kita semua selaku mahasiswa al Azhar. Kini, ziarah dilihat bukan suatu amalan yang subur di kalangan kita, hambar dan ramai pula yang memandang sepi. Kepincangan yang berlaku adalah melibatkan ahli kebanyakan. Ziarah bukan semata-mata tanggungjawab pemimipn terhadap ahli, bahkan juga tanggungjawab ahli kepada pemimpin dan ahli sesama ahli. Jika post kepimpinan menjadi sandaran kepada amalan ziarah, apakah halnya yang akan berlaku kepada kita nanti sebagai seorang duat, jika kita tidak punya jawatan dan pangkat kepimpinan?

Amalan ziarah merupakan sunnah Nabi Muhammad S.A.W yang agung. Pula bukan sedikit fadhilat dan ganjaranya. Menjadi uslub dan senjata ampuh kepada Nabi Muhammad S.A.W dalam penyebaran risalahNya. Dalam at tarikh telah mencatatkan bahawa lorong-lorong di Kota Makkah tiada satu pun yang tidak pernah dilalui oleh Nabi Muhammad.S.A.W. Tidak peliklah mengapa gerakan Ikhwan Muslimun berjaya mencetuskan satu era baru di lapangan dakwah, kerana ahli-ahlinya telah dilatih supaya menasimilasikan amalan murni ini. Sehinggakan Imam Hassan al Banna sendiri pernah ‘berziarah’ ke sebuah Pub dalam ekspidisi dakwah beliau.

Ternyata ziarah merupakan seni, bakat dan tadhiyyah. Lalu ianya perlu digilap dan diasah. Jika kita sesama azhari yang miliki kecenderungan yang sama, sebaris usia dan punya banyak lagi persamaan pun dah berasa kekok, malu, malas, lagi dan lagi. Bagaimanalah pula agaknya yang akan berlaku kepada azhari dan amalan ziarah masing-masing bila pulang ke tanah kelak? Muhasabah saya dan anda semua.

Amalan ziarah merupakan tugas asasi bagi setiap azhari. Kita tidak boleh lari daripanya. Kita golongan terpelajar, pula belajar agama. Ada sesuatu dalam pengetahuan kita yang menjadi amanah untuk disampaikan. Menyampaikan bukan menunggu sehingga diminta untuk menyampaikan. Tabiat bagi seorang daie perlu mendatangi bukan didatangi.
Kita adalah duat penyampai kalam-kalam kebenaran kepada ummah.

0 ulasan: